Red Star Line Museum

De GWP-week was helaas een tegenvaller. De enige dag waar ik naar uitkeek was Antwerpen. We zouden het Red Star Line Museum bezoeken in de voormiddag en in de namiddag in de stad zelf rondstappen. Ik wist niet wat ik kon verwachten van het museum. Zou het een typisch saaie tentoonstelling zijn of net iets wat me interesseert?

Ten eerste was ik enorm onder de indruk van de architectuur van het gebouw. Ik vind het geweldig hoe ze het meeste gelaten hebben zoals het origineel was toen het gebouw nog in gebruik was als oversteek van Europa naar Amerika voor miljoenen reizigers, want zo kan je des te beter inleven in de verhalen van de passagiers. “Als de muren konden spreken, stonden we versteld van hun verhalen. Twee miljoen passagiers maakten met de stoomschepen van Red Star Line de oversteek.” Dit staat op de site van het museum en beter kan ik het niet verwoorden.

Onze gids vertelde in persoon van de passagiers en het verhaal over de lange reisweg liep verder naarmate we verder in het museum gingen. Ik vond het persoonlijk echt enorm interessant en ik liet me meeslepen met wat ze vertelde van het begin tot het einde. Dat mensen er zo veel voor over hebben om zich zelf en hun kinderen een beter leven te kunnen schenken is gewoonweg adembenemend!

Toen we klaar waren in het museum werd er ons helaas meegedeeld dat we meteen moesten terugkeren naar Ninove in verband met de terreur in Brussel. Dus onze excursie in Antwerpen is hierbij gebleven.

x Frauke

Leave a Reply

